Internet Info, s.r.o. Lupa Root Měšec Podnikatel DigiZone Slunečnice Vitalianew Bomba Navrcholu Weblogy Jagg Woko Dobrý web Computer.cz SK: MojeLinky
Lupa.czBlogyTesterův blog

Proti ekonomické krizi linuxem. Víme jak!

tester, 10. 12. 2008, 22:51 v kategorii Uncategorized,

Už několik měsíců poslouchám přítelkyni, jak vypráví o finanční krizi. Pořád opakuje jména ekonomů jako Peter Schiff, Max Keiser a Jim Rogers. Jsou dobří, protože krizi předpovídali. Ale co má dělat občan, aby to vše bez úhony přežil a při to svým chováním neublížil společnosti, takových rad je skutečně málo. V jedné radě jsem si všiml se však shodují. Zní: Než peníze cpát do slamníku, radši podpořte svou zemi a kupujtu její zboží a služby. Radši ale ne jako v americe na dluh. Přemýšlel jsem tedy jak to aplikovat v IT a jednoznačně z toho vyplynulo jedno slovo: LINUX. Linux totiž skýtá obrovský potenciál ve své rozstříštěnosti a nedokonalosti a především v tom, že je open source a zdarma. Ta nedokonalost znamená, že je potřeba pro člověka se základní počítačovou gramotností požádat někoho gramotnějšího o pomoc. Když budu platit za takovouto pomoc 70% toho co za windows, potom v průměru 200 instalací ročně už skoro uživí jednoho člověka. A dva takoví lidé pomůžou státnímu rozpočtu uživit jednoho důchodce. Není to lepší než přispět do rozpočtu Spojených států např. na radar?

Tak a konec utopie, protože v čechách Microsoft nejspíš ví do čí kapsy vsunout správnou bankovku, viz. městský obvod Ostrava-jih. Navíc nezaměstnanost stále není taková, aby ceny služeb v OS byly dostupné a dosahovali oněch pouhých 70%. A i kdyby 1.000.000 lidí dali 1000 Kč čechům, kteří jim nainstalují Ubuntu, tak je to pořád "jenom" milirada. Navíc spousta lidí si řekne, ale vždyť mám windows taky zadarmo, ale neví že jeho plat je nižší o výdaje na licence windows u jeho zaměstnavatele, protože ten přeci nebude pořizovat něco co nikdo nezná. No vlastně mi tímto článkem nešlo jenom o Linux, šlo mi spíše o článek vlastenecký, kde chci říci, kupujte české zboží a nejlépe evropské a nebojte se platit za služby.

Komentáře (21)

  1. 10. 12. 2008, 23:46 Rdm napsal:

    No máte to krapet nedomyšlené:

    1) "běžný uživatel" nikdy nikoho nezaplatí - buď si bude instalovat všechno sám nebo se obrátí na svého "chytřejšího" známého a toho pozve tak max. na pivo

    2) firma bude platit odborníka vždy - ať již vlastního nebo v dodavatelské firmě a tak se tedy opět rozdíl mezi windows a linuxem ztrácí

    3) naopak v této "kruté" době, by koupě licencí windows měla být z pohledů státní kasy výhodnější, protože MS musí odvést z každé licence u nás daně, což se u linuxu nestane

    Nechci vyvolávat flame a zastávat se windows, ale vaše myšlenka je prostě trochu neobjektivní.

  2. 11. 12. 2008, 03:43 Tersi napsal:

    dobry den

    s nadpisem clanku souhlasim
    nicmene od linuxu ocekavam jinou vec- presun financnich toku jinym smerem a jinym zpusobem stejne jako se to stalo treba u Google
    patrim mezi ty, kteri dostanou to "pivo" za instalaci Ubuntu, uzivatlske pozadavky i nazory se po migraci zmenily - lide, kteri ke mne chodili pravidelne vetsinou kvuli odvirovani, tomu, ze neco nefunguje a pod, dnes chodi pro radu jak na to - prace mene, ale konec festivalu marneho usili - jejich pohled je najednou takovy, ze pozivaji system k praci, nezabyvaji se stahovanim programku, ktere "neco" umi avylepsovanim woken, proste system pouzivaji
    totez plati i o firemni klientele ze spravce se stava helpdesk
    linux tim ze funguje klade mensi naroky na cas uzivatele, dovoluje mu tedy vytvaret hodnoty s naradim ktere je zadarmo a s mensimi naklady na provoz
    penize tecou, ale jinudy

  3. 11. 12. 2008, 09:42 stoural napsal:

    Tohle prece neni pravda:

    "linux tim ze funguje klade mensi naroky na cas uzivatel"

  4. 11. 12. 2008, 09:54 tester napsal:

    1@ to jsem presne napsal, ze je to fikce. Uz jen proto, ze ve sluzbach neznam nikoho kdo dane odvadi. nemyslim sluzby b2b

    3@ promin asi kazdej zname jinej linux.

  5. 11. 12. 2008, 11:25 majkls napsal:

    3: tak napiš, jak by ta věta měla znít, ať se poučíme. Pokud ne, myslím si, že tvrzení, že když něco funguje a nemusíte na to šahat, tak pokud se s tím naučíte, je to výrazně efektivnější, než opravovat stále rozbitou věc, ať už je rozbitá z jakýchkoli důvodů. To platí zcela obecně.

  6. 11. 12. 2008, 12:24 stoural napsal:

    Ano, Windows funguje, samozrejme mluvim o desktopu. O Linuxu se to neda rici (moje zkusenost se Suse 11).

  7. 11. 12. 2008, 13:13 Rdm napsal:

    [2] bez urážky, ale pokud vás známí neustále žádali o odvirování pc, tak bude problém taky ve vás. Já sám patřím mezi ty, kteří právě známým pomáhají s pc a u žádného z nich jsem snad nikdy neřešil problém s viry - pokud jim ten počítač instaluji, tak ho hned zabezpečím a s viry pak prakticky nemohou být problémy.
    S problémy na winech se tito lidé budou obracet stejně jako na linuxu, protože tito lidé prostě neumí sami spousty věcí "vydedukovat".
    Stahováním prográmků se člověk musí zabývat i na linuxu resp. ještě hůř po instalaci např Ubuntu, musím hromadu nepotřebného místo zabírajícího balastu odinstalovat.

    je třeba si uvědomit, že jak windows tak linux mají svá pro a proti a ani jeden z nich není dokonalý.

  8. 11. 12. 2008, 13:45 Lukáš Nevosád napsal:

    No musím uznat, že originální ten nápad je. Má jen dvě zásadní vady: 1) Lidi Linux nechtějí. 2) Platit lidi taky nechtějí.

  9. 11. 12. 2008, 16:21 melkor napsal:

    [6] Nejspis PEBKAC ...

  10. 11. 12. 2008, 18:54 Tersi napsal:

    1. ano zabezpecit Win lze napr omezenim uzivatelskych prav v profilu - tak to delam u firemnich zakazniku - tam je relativne to bez problemu
    2. Problemy typu jednou pripojim pres USB a funguje, podruhe, jednou spustim ,podruhe ne ne apod. skutecne z linuxu neznam - tedy funguje, je odladeny
    3. za bezpecny system povazuji robustni system, at uz uzivatel leze kam chce rekneme ze je to automobil typu SUV, zakazat sluzby nepovazuji inteligentni reseni - nizky sportak, kteremu zakazu nektere silnice se mi jevi jako spatne reseni
    zkuste nekdy pouzivat "zabezpeceny" prohlizec v internetovem kiosku - neprihlasite se leckdy ani na gmail - je proto ze by to mohl byt potencionalne nebezpecny skript - to je preci stnpidni nebo ne?
    4. udelal jsem vlastni instalaci ubuntu ve ktere jsou programy ktere se daji povazovat za uzitecne a obecne pozadovane, i tak systam zabira cca 2GB mista, a zabira ho stale . nebobtna a taky NEKORODUJE
    zajimalo by me co vsechno a jak je treba odebrat z wow abych se dostal na ony 2GB, tedy na 1/3 - jinak mi umazavani 100kb programu v ubuntu pripada posetile
    - tady prosim o odpoved
    5. Co se me i jinym uzivatelum na linuxu libi je, ze funguje jako televizor - jednou nastavim a pak staci zapnout do zasuvky a jede - zadne tmgc
    6. Jedine co mi na linuxu velmi vadi je ubytek prace - ono to proste chodi tak proc bych tam jezdil..

  11. 11. 12. 2008, 21:00 Rdm napsal:

    1) není potřeba odebírat práva, i tak lze winy provozovat relativně bezpečně. Tím však nepopírám, že je systém práv ve windows vyřešen špatně.
    2) co vám nefunguje? Já žádný problém s USB nemám a to téměř denně připojuji flashku či mobil. Ani si nikdo ze známých nestěžoval, že by takovýto problém kdy měl.
    3) tedy nevím jestli máte v žíle, ale píšete dost zmateně.
    4) co je obecně užitečné pro vás nemusí být vůbec užitečné pro ostatní. Ano windows bobtnají, to je pravda, je otázkou nakolik je to "kritická" chyba a korodovat počítačový program jsem ještě neviděl.
    Wow - myslíte Visty - k těm se vyjadřovat nebudu, nemám s nimi zkušenosti,, ale jak pro XP, tak pro Visty existují nástroje na "očesání".
    Jinak tu poslední větu jsem opět nepochopil...
    5) tmgc? Jinak tohle se mi líbí i na windows

    Nevím jestli má s Vámi dál cenu něco řešit, protože evidentně patříte do skupiny lidí, kteří považují Linux za to nejlepší co svět mohlo potkat a absolutně nechápete, že oba systémy mají svá pro a proti a každý se hodí pro někoho jiného.

    A perlička na závěr:
    Nejsem žádný Linuxový odborník, ale nějaké zkušenosti s ním mám a opravdu mě velmi mile překvapilo, když mi 10 minut po čisté instalaci Fedory 3 spadl Firefox, když mi Adapth v Ubuntu neočekávaně zapříčinil vytuhnutí systému asi na 5 minut a když jsem ve Slaxu ani pod vedením zkušeného Linuxáka nedokázal rozchodit síť... aneb není všechno tak hezké, jak to na první pohled vypadá

  12. 11. 12. 2008, 21:31 :-) napsal:

    Proti ekonomické krizi je třeba jít především stažením vojsk ze světových bojišť. USA začli svoji ekonomickou krizi po 11. září, kdy cíleně vyvolávali paniku, aby jim lidé umožnili investovat do zbrojního průmyslu a ten následně využít k vojenským invazím, které by jim jinak nikdo nedovolil... Vyvolání strachu ve veřejnosti ovšem mělo za následek i to, že se lidé skutečně začli připravovat na možný konflikt a tedy omezili výdaje za služby a levné zboží na němž je postavená ekonomika USA. Koloběh se zastavil, peníze, které mají být v oběhu, mají lidé u sebe - ekonomika se hroutí!
    Je potřeba lidem ukázat, že jsou v bezpečí, nic jim nehrozí a nemusí peníze spořit, protože budou mít možnost si jich dostatek vydělat - pak lidi opět začnou utrácet za služby a levné zboží...

    Na to člověk nemusí být špičkový ekonom, ale je to logické... Naopak zcela DEBILNI je snaha dnešních vlád říkat lidem: "Hmmm, no každou chvilku na Vás může zaútočit terorista a rozsekat Vás na kusy, příští rok navíc přijdete o práci a ceny se zvednou o 30%, ale buďte bezstarostní a utraťte Vaše poslední prachy!!" :-DDD

  13. 12. 12. 2008, 01:13 Rezza napsal:

    [1]: zrovna z pohledu CR neni ten Linux spatny, preci jen jsme v nem celkem velmoc, dve velke spolecnosti tady maji celkem velke vyvojove centra se spoustou odborniku (Novell, Red Hat), kdyz jsem se dnes podival na vyplatni pasku a videl, co jsem odvedl :)

  14. 12. 12. 2008, 02:02 Tersi napsal:

    1. v zile nemam, nikdy jsem nemel, vy ano? (podle sebe soudim tebe)
    2. respektuji ze oboje ma pro a proti, pouze kdyz to srovnam vychazi mi momentalne lepe linux - duvody jsou nasledujici:
    *vyrazne mene prace "za pivo", vyrazne mene prace za penize - u serveru asi neni o cem diskutovat
    *os povovazuji za produkt, nikoli za pravo pouzivat cisi dusevni vlastnictvi.
    Koupim si auto, chci na nej zaruku, a kdyz chci rozebrat a upravit motor, udelam to beztrestne, za os jsem ochoten platit, ale za vyse uvedenych podminek
    *bezpecnost je precijen u lin trochu na jine urovni
    *kdyz to lin rozchodim, tak chodi, chodi porad stejne, jeho vlastnosti se nemeni
    *mam dostupnou bezvadnou komunitni podporu, funkce jsou zdokumentovane, nikoli tusene
    *nejsem priznivce radaru a nechci tedy ani kus us army na stole
    *rozdil ve filozofii tvorby - ms - udelame to jen o tolik lepe aby se to prodalo, ale ne zas o tolik, aby si lide nekoupili dalsi verzi
    OpenSource - udelame to jak nejlepe umime aby to fungovalo
    malokdy se stane, ze ve woknech chodi vse tak jak ma, je to spise vyjimka potvrzujici pravidlo. tmgc=tamagoci, ono bobtnani ma za nasledek korozi systemu - system nekdy velmi razantne zpomali, a uz jsme u utilitek...
    ono pri kostrukcni filozofii woken nejze vyraznejsi stability dosahnout, lze vsak dosahnout velke flexibility
    obvykle pleti , nejedeli lin tak jak ma otestuj hw - zazil jsem spoustu desek, na kterych chodily wokna bez problemu, linux vsak delal chyby. po vymene desky za jiny kus - stejny model bylo vse ok. hlubokou pricinu tohoto jevu vsak neznam
    za nejvetsi prinos linuxu povazuji masove prosazeni filozofie OpenSource
    jeji otevrenost je stejna jako otevrenost internetu, umoznuje daleko vetsi rozvoj

  15. 12. 12. 2008, 13:42 "Ike" Eisenhowe napsal:

    to 12:
    Bez americké armády by dneska v Evropě vládnul Adolf Hitler.
    Miluju tyhle levicové snílky co za ruského přispění brojí proti Americe a proti radaru.
    Z Ameriky přišel i Internet, hamburgry, a Scarlett Johansson.
    Dobře, hollywoodský filmy jsou ultrablbý a americkým honem za penězma opovrhuju, ale to ještě není důvod zvolit Paroubka a předat zemi báťuškovi Putinovi.

  16. 12. 12. 2008, 13:47 "Ike" Eisenhower napsal:

    12:
    Tedy to brojení proti Americe nemyslím konkrétně na Vás, ale určitě znáte takové "aktivisty" a jiné vlezlé "Tumáše".

  17. 12. 12. 2008, 20:52 :-) napsal:

    to "Ike" Eisenhower (15,16):

    No já nejsem proti USA - 11. září není jenom vina USA. Každopádně USA má hodně zásluh v historii (i když zrovna ten internet bychom měli i tak i když třeba s trochu jinak fungujícími službami - síťovou infrastrukturu vynalezli bohužel němci a internetový protokol australané...), ale to bych do toho netahal :-))

    Každopádně USA + EU vyvolávají zbytečně v lidech paniku... Vyloženě nějak extrémně proti radaru nejsem, ale pravdou je, že potřeba není, protože kdo by útočil na NATO? OK :-) Irán má možná prostředky pro zkonstruování jedné hlavice, zrovna tak Korea... ale pochybuju, že by tyto země stály o to vyslat jednu hlavici a v následném odvetném úderu být silou klidně 30 hlavic o síle 100 megatun opravdu odstraněny z povrchu světa... a teorie o tom, že oni nepřemýšlí a hned jak něco vyrobí, ihned to použijí za cenu klidně vlastního zničení - to jsou demagogie!

    I primitivní kmeny se naučili, že po bílých se oštěpy nehází, protože jinak tam naběhnout kluci v zeleným s "hromovými holemi" a udělají jim díry do hlav a chatrče vypálí... asi tak :-))

    Jsme součástí NATO a nemáme žádného nepřítele, svojí silou se nemáme čeho bát, protože na našem území nás nikdy nikdo nenapadne, protože nemá prostředky na to, aby přestál odvetu nebo jí zabránil!!!

    Kdyby se v médiích šířila tato informace, finanční krize by nikdy nenastala... to je celé :-)

  18. 12. 12. 2008, 22:09 Xeelee napsal:

    15: Americké filmy nejsou jen Hollywood… A i v Hollywoodu občas vznikne dílko, který slaví úspěchy na festivalech a v artových kinech. Většinou ale nic obecně známýho. Když třeba kouknu do programu pražského Aera: od října:Hank a Mike (USA 2007), Tahle země není pro starý (USA 2007), Přízračný svět (USA, VB, Německo 2004), Umění musí bolet (USA 2008), Juno (USA 2007), Paranoid Park (USA 2007), Annie Leibovitz: Život objektivem (USA 2006), Casablanca (USA 1942), Exiles (USA 1961), Útěk do divočiny (USA 2007). V USA se točily a stále točí kvanta kvalitních filmů, jen o ně čeští distributoři a televize nemají zájem.

  19. 14. 12. 2008, 19:38 petrph napsal:

    Teď jde jenom o to komu se to vyplatí
    1} Když se podíváte na ceny Windows, z toho 70%, tak se skutečně dostanete na částku, za kterou je vám dobrý profík ochotný tak 2-3 hodiny instalovat základ Linuxu - počítejte s "drobnými" problémky jako je nekompaktibilní grafická či zvuková karta, nestandartní připojení k internetu, nemluvě o instalaci a doladění potřebných aplikací pod Winemu - za to už si asi budete muset připlatit.
    2) Je otázka, jestli je tím pravým řešením v krizi všechno vyházet a začít znova budovat nový informační systém na bázi linuxu - náklady tam budou stejně, nemluvě o riziku kolapsu či IS jako takového a dopad na ekonomiku a řízení firmy (vemte si ztráty pár hodin v eshopu). Takže jestli není rozumnější a levnější říct že se žádné změny provádět nebudou a ještě se pár let pojede na dávno zaplacených Xpčkách...

  20. 16. 12. 2008, 14:28 Dor napsal:

    to 19: Naprostý souhlas s bodem 2). Měnit infrastukturu IT v období krize je sebevražda. Občas je to sebevražda i bez krize.

  21. 16. 12. 2008, 23:20 Tester napsal:

    to 19,20: Souhlasim a navic o nicem takovem jako menit infrastrukturu jsem v clanku nepsal :). Firmy a hlavne ty velke, jsou nemotorne pomale kolosy, ktere reaguji velice pomalu. Zmena musi prijit stejne jako u firefoxu a to odspodu. Ale hlavne jsem psal o tom, ze nestaci par nadsencu, vlastencu, antiamericanu, ale je potreba presvedcovat, ze kazdy musi neco dat. Ne ze linux je zdarma... Neni zdarma je to moznost svobodne volby.

Přidej komentář